Mar 22, 2007

Ciiiinnnnngggg etti

Cayimin yaninda tatli cevizli sucugu yerken yine dedeme giyabinda soylenmeye basladim. Tatli sucugu bilmeyen var midir. Ceviz ici bir ipe dizilir, ip uzum suyuna batirilir ve güneste kurutulur. Yani bu kadar basit bir islem degil ama benim bildigim kadari bu. Teknigi bir tarafa birakiyorum. Sonuc olarak herhangi bir yerden alinmis degil, annemin yaptigi sucugu her isirmamda "ah dede ne yaptin" derken buluyorum kendimi.
Dedemin memlekette kücük bir üzüm bagi vardi. varDI. ah dede ah....
Her sonbahar annem, dayimlar toplanir köme cikarlar. Köm ne demeyin, google da da aramayin. Ezelden beri köm denir oraya. Cikmak kelimesi kullanildigina göre yukarilarda bir yer. Belli belirsiz anilar canlaniyor, bir kamyonete binmisiz bilmem kac kisi, bir tepeyi asiyoruz.
Köm bagin oldugu yer. Kücük mücük ama üzümleri saraplik bir bag. Sarap icin üzüm toplamaya gelenleri elinde baltayla kovarmis dedem. Namazinda niyazinda bir dede o. Agzina ne sigara ne de icki sürmüs hayatinda, en azindan bilincli olarak:)

Yeri gelmisken itirafta bulunayim.
Dügünümde dedemin visne suyuna votka koymustum, gelinligimin yüzüme yansiyan safligiyla, ellerimle ikram etmistim.
cayir cayir yanicam vallahi.
"degisik ama ferah ferah" dedigi icin cezam hafifletilir mi.....

Gelelim köme. Olayin iyi yani su; eldeki üzümlerin suyuyla yapilan sucuk, pestilden bize de nasip oluyor. yani oluyordu.
Gecen sonbahar dedem sinirlenmis bir seye, kimse ne oldugunu da bilmiyor, satmis güzelim bagi yok pahasina. Ah dede ah, sucugu falan gectim, orasi özeldi be dede. Ne güzel toplanirdi hepsi kocaman olmus cocuklarin bu bahaneyle, kah gülerek kah aglayarak bir ayi beraber gecirirlerdi, bize de köm anilarini dinleyip "ay yine birbirlerine girmisler yok yere" demek düserdi.
Dedemin bir marifeti daha var affedilmeyecek.
Dedem eskinin dinamit ustalarindan. Ozellikle doguda elektrik diregi, köprü gibi topragin iyice
kazilmasi gereken durumlarda kaya parcasiyla karsilasildiginda o kayayi parcalayacak dinamitleri en iyi dedem dösermis. Bir gün (yaklasik 50 yil önce) ön kaziyi yaparlarken testiye benzer bir seylerle karsilasmis. Daha önceden de duyarmis o yörelerde kazi yapildigini, degerli bir seyler bulundugunu. ah dede ah, kazi dedigin arkeolojik kazi, testi - küp dedigin tarihi eser, kimbilir hangi yüzyildan kalmisti.

"...kazmaya devam ettim, üc tane küp. cikardim hepsini, dizdim karsima. icinden pul pul altin cikacak dedim. yaradanin verdigi kuvvetle küregi bir savurdum. Küp cing etti, oldu parca parca"
"ne etti dede?"
"cinnnnggg.... dolu olsaydi tooonnnnng ederdi, ben de simdiye elli kez hacca giderdim"
ah dede ah......

2 comments:

thelunatic said...

dedeye çok ah denilmiş okuyanlar da ah ah etti kesin. :) ah dede ah. ama kötü kadınmışsın vallahi.

Ben said...

Nuri Alco derim baska bir sey demem:)

Orada bir blog var uzakta, o blog benim blogumdur....